Kan ett ANR-headset försämras över tid?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av hans_p, 25 Juli 2022.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ställer en fråga som jag själv tror att svaret är "nej" på men är intresserad av vad ni säger... Jag har ett Bose A20 som börjar närma sig 10 års ålder. Har bytt kuddar och hållit det rent & snyggt men upplever ändå att brusreduceringen inte är lika bra som när det var nytt. Det är självklart svårt att jämföra över tid och hörseln har ju inte blivit bättre med åren heller. Men jag tycker ändå att bullret från att sitta i ett litet Rotax-flygplan har blivit mer störande främst det senaste året. Så - kan ett headsets ANR-funktion tappa effekt över tid?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Eller har din hörsel blivit bättre med åren? :)

    Skämt åsido så kanske man skulle behöva veta mer om hur ANR är konstruerat för att veta om det kan bli sämre. Jag kan tänka mig att olika flygplan(olika ljud) kan ge olika bra bullerdämpning.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har svårt att tro att elektroniken blir "sämre". Däremot så måste en ANR ha en mikrofon som tar in bakgrundsbuller. Mikrofonen är ju mekanisk så den skulle kunna försämras med tid.
     
  4. diveman

    diveman Ny medlem

    Två funderingar.
    1. Testa med ett par andra lurar om de är bättre. Gärna då samma modell eller åtminstone märke.
    2. Stor killgissning; Skulle det kunna vara så att det sakta men säkert kommit in lite damm och skit vid microfonen för ANR så att den inte får ”rätt” förutsättningar?
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja det kan vara en idé att se om det är ludd i de interna mikrofonerna. Ska testa, tack!
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Plockar upp det här eftersom jag upplever att det bullrar mer i mina 10 år gamla Lightspeed Zulu än vad det gjorde "förr". En hypotes är att öronkuddarna inte sluter tätt längre. Jag har aldrig bytt dem och undrar om någon upplevt någon skillnad före/efter byte?
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Det borde ju vara bättre stuns i nya öronkuddar. Så om du inte bytt dem tidigare är nog det en bra start.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Gaston

    Gaston Ny medlem

    En teori är om headsetet har förvarats fuktigt så kan elektroniken ta skada
     
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    I mitt fall har det förvarats inne i bostaden mellan flygningarna, så fukt tror jag inte på för min del
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Grilmo
    Svar:
    1
    Visningar:
    8,798
  2. Albin
    Svar:
    1
    Visningar:
    9,310

Dela sidan