PPL 50 min flygning

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Glasair, 12 Februari 2021.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Glasair

    Glasair Ny medlem

    Hej

    Handläggningstider är långa just nu på TS alltså frågar jag här
    Prisfråga:) Jag har svensk PPL och flyger Nederländskt reggad Experimental Flygplan som är stationerad i Österrike för att göra det riktigt komplicerad!

    Jag måste förnya mitt svenska PPL cert och det går ju göra här i Österrike genom en 50 minuters Pilot check flyg.med EASA Flyglärare. men min fråga är om det går att göra 50 min flygning med mitt eget Experiment klassade flygplan ?
     
    Senast redigerad av en moderator: 12 Februari 2021
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Svaret är väl tyvärr NEJ. Det ska ske i ett EASA-luftfartyg.
     
  3. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Varifrån får du 50 minuter förresten?
     
  4. Glasair

    Glasair Ny medlem

    I Österrike är det 50 min ( übungsflug) trodde det var samma i Sverige
     
  5. Glasair

    Glasair Ny medlem

    Tack! Ok då vet jag! Kan man ju kanske oxå förstår eftersom det finns ju så många olika experimental flygplan...
     
  6. Glasair

    Glasair Ny medlem

    Men visst kan man användar sig av flygtiden? dvs jag behöver väl inte upp och flyga ett easa plan nu i 12 timmer före PC eller?
     
  7. Volare

    Volare Medlem

    Ja, lärartimme går att göra i x-klass.
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Ne, lärartimmen går tyvärr inte att göra i X-klass numera. Såvida man inte har en auktorisation från TS om att använda den i skolning.

    Däremot får du räkna alla flygtimmar mot de 12 timmarna.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Även i Österrike ska det vara 60 minuters flygning. Men det är ju blocktid så i luften blir det väl ca 50 min. :)

    Det viktiga är att du får in 1,0/60 min i loggboken.
     
  10. Volare

    Volare Medlem

    Oki, när ändrades det? Jag gjorde lärartimme i min RV9 i höstas.
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Man kan väl säga såhär(nån får rätta mig om de kan skriva det på ett mer korrekt sätt):
    Sedan EASA klev in i bilden för 15 år sedan eller något liknande skapades olika definitioner av luftfartyg. EASA-luftfartyg och resten ansågs vara nationella.
    Några år senare gick vi in i Part-FCL och certen var nu Europeiska och inte nationella. Redan då kan man nog säga att det inte blev tillåtet att använda nationella luftfartyg för att upprätthålla de europeiska certifikaten.

    Men, det var då så absurt att vi helt plötsligt inte skulle kunna använda typ en Piper Cub längre att vi och myndigheterna kanske inte riktigt tog det på allvar.

    Nu har det ironiskt nog kommit en lättnad i regelverket vilket belyser frågan och då på ett sätt förtydligat att vi inte kan använda nationella luftfartyg för lärartimme och PC såvida inte den individen är godkänd av Transportstyrelsen för att få användas i skolning.

    Ja, det är rörigt och Transportstyrelsen har inte gått ut med tydliga direktiv, de är ju också medvetna om att PC och lärartimme görs på nationella luftfartyg med jämna mellanrum.
     
    Senast redigerad: 16 Februari 2021
  12. Glasair

    Glasair Ny medlem

     
  13. Glasair

    Glasair Ny medlem

    Tack för alla bra Svar! Då minskar jag risken lite och tar mig upp i en liten EASA Diamond Katana i en timmedet kan vara kul
     
    Senast redigerad av en moderator: 9 Mars 2021
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan