Importskatt på flygplan från EU-land

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av P von Lingelsheim, 3 Februari 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. P von Lingelsheim

    P von Lingelsheim Ny medlem

    Vad beyder "VAT Free" i flygplansannonser på tex planecheck? Vad behöver jag tänka på beträffande moms vid import från eu-land?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Det betyder att det inte är någon moms på köpet. Oftast är det ju så när flygplanet ägs av en privatperson eller flygklubb. En sak som är bra att kolla upp är om säljaren har ett giltigt VAT-nummer. I slutändan är det ändå Skatteverket i Sverige som beslutar om moms ska betalas.

    https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Om du köper begagnat flygplan i ett eu-land av en privatperson utgår ingen moms, om flygplanet en gång har sålts momspliktigt till tidigare ägare. Dvs har en gång moms betalats i eu ska den inte betalas igen. Köper du av företag så tar de troligen ut moms så då behöver du inte tänka mer på det ändå.
     
  4. P von Lingelsheim

    P von Lingelsheim Ny medlem

    Jag har hört båda varianter. Som att "VAT Free" är utan moms (vilket ju är den korrekta lydelsen) men även där säljaren med "free" menar att det inte tillkommer moms. Jag inser att man får undersöka ägarhistoriken.
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    "VAT free" är som Larscho skrev ovan, då säljaren är en privatperson/ej momspliktig så tillkommer ingen moms på köpet. Jag babblade på lite om vad som gäller på köp utomlands. :)
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan