Högt lufttryck

Discussion in '050 Meteorologi' started by ankan, Feb 1, 2012.

Watchers:
This thread is being watched by 3 users.
  1. ankan

    ankan Medlem

    Hej!

    Har ni sett den här NOTAM:en:


    ESAA/FIR SWEDEN
    DUE TO VERY HIGH PRESSURE OVER SWEDEN A GENERAL QNH OF 1049 HPA
    WILL BE USED AT AERODROMES WITH AN ACTUAL QNH 1049 HPA OR HIGHER.
    DOUBLE ALTITUDE SEPARATION WILL BE APPLIED BETWEEN ACFT BELOW
    THE TRL.WHEN QNH IS HIGHER THAN 1049.
    01FEB12 0553 - 14FEB12 1200EST (ES/1/A0043/12)


    Spännande tycker jag! Varför gör man så här? Är det så att många höjdmätare inte går att justera över 1049 hPa? (Har inte provat på klubbens flygplan)

    /Anders
     
  2. Almestad

    Almestad Medlem

    Helt korrekt! Flög måndag - tisdag, som värst var det 1048 och höjdmätaren slutade på 1050 (helt normal höjdmätare man hittar i ett lätt allmänflygplan). Kuriosa, tydligen hade en militärövning inte gått av stapeln som planerat eftersom Jas Gripen instrumenten hade svårt med så högt lufttryck. Ironiskt va? Med tanke på hur bra prestanda man får! :)
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Staff Member

    Aktuellt lufttryck

    Intressant företeelse. Här är lufttrycket på flygplatserna runt om i Sverige:

    Code:
    escf 011020z 05006kt 9999 few026 bkn040 m04/m07 q1046= 
    escm 011020z auto 30002kt 9999ndv ovc029/// m10/m11 q1050= 
    esdf 011020z 05009kt 9999 -sn bkn034 m04/m09 q1043= 
    esgg 011020z 06003kt 040v110 cavok m07/m09 q1045 rwy 03 damp 51-100 pct ba good= 
    esgj 011020z 07005kt 9999 ovc038 m06/m08 q1044 rwy 19 clear and dry fc 0.70= 
    esgl 011020z auto 08005kt 9999ndv bkn035/// m05/m07 q1046= 
    esgt 011020z 00000kt 9999 sct034 m05/m08 q1046= 
    esgp 011020z 36002kt cavok m07/m09 q1046= 
    esgr 011020z auto 02002kt 6000ndv -sn few010/// ovc040/// m06/m07 q1046= 
    esia 011020z auto 09011kt 9999ndv sct034/// ovc042/// m03/m06 q1046= 
    esib 011020z 07005kt 9999 bkn033 m04/m07 q1046= 
    eskn 011020z 05008kt 9999 -sn bkn036 m05/m09 q1047 rwy 08 clear and dry 51-100 pct ba good= 
    esmk 011020z 06011kt 9999 sct035 m03/m07 q1043= 
    esmq 011020z 08007kt 9999 -sn few007 sct030 bkn035 m04/m08 q1045= 
    esms 011020z 06009kt 030v090 9999 few027 bkn035 m03/m08 q1041= 
    esmt 011020z 03004kt cavok m05/m09 q1044= 
    esmx 011020z 05005kt 010v110 9999 few018 m05/m08 q1043= 
    esng 011020z 00000kt cavok m25/m27 q1050= 
    esnk 011020z 15004kt 9999 -sn bkn017 bkn025 m05/m07 q1051= 
    esnl 010920z 13004kt 1700 -sn few003 ovc006 m11/m13 q1051= 
    esnn 011020z auto 00000kt 1700ndv -sn few012/// bkn021/// m05/m06 q1051 rwy 16 ice 26-50 pct fc 0.51= 
    esno 011020z auto 08006kt 2400ndv -sn bkn003/// ovc005/// m10/m12 q1052= 
    esnq 011020z 00000kt cavok m25/m27 q1045= 
    esns 011020z 27002kt 5000 -sn ovc004 m16/m18 q1055= 
    esnu 011020z 09003kt 1500 -sn ovc003 m11/m13 q1055 rwy 14 ice 11-25 pct fc 0.34= 
    esnv 011020z auto 11007kt 3700ndv -sn sct009/// bkn012/// m09/m12 q1048= 
    esnx 011020z 14004kt 9999 -sn few005 sct040 m15/m16 q1050= 
    esnz 011020z 15002kt 9999 few035 bkn068 m13/m15 q1046= 
    esoe 011020z 05007kt 9999 bkn029 m05/m06 q1048= 
    esok 011020z 06005kt 9999 bkn029 m05/m07 q1047= 
    esow 011020z 06003kt 9999 few029 m07/m10 q1049 rwy 01 ice 0-10 pct ba good= 
    espa 010950z vrb02kt 3000 -sn -ic sct002 sct006 bkn015 m19/m20 q1056= 
    espe 011020z 00000kt 7000 ic few006 sct010 m21/m23 q1053 resn= 
    essa 011020z 09007kt 9999 few016 bkn026 m06/m09 q1049 rwy 01l ice 0-10 pct 1 mm fc 0.55 rwy 01r ice 0-10 pct 1 mm fc 0.77 rwy 08 ice 0-10 pct 1 mm fc 0.58 nosig= 
    essb 011020z 06006kt 9999 few021 bkn028 m05/m09 q1048 rwy 12 ice 0-10 pct fc 0.67= 
    essd 011020z 10004kt 9999 ovc024 m06/m08 q1048= 
    essl 011020z 09006kt 9999 few034 bkn040 m04/m07 q1046= 
    essp 011020z 05005kt 9999 bkn035 m04/m08 q1047 rwy 27 clear and dry 51-100 pct ba good= 
    esst 011020z auto 32003kt 9999ndv -sn few019/// ovc029/// m08/m10 q1048= 
    essv 011020z 10011kt 9000 -sn bkn026 m06/m09 q1046 rwy 03 ice 0-10 pct fc 0.74= 
    esta 011020z 07009kt 9999 few035 m03/m08 q1043= 
    estl 011020z auto 07007kt 9999ndv few021/// sct035/// m04/m08 q1043= 
    esud 011020z auto 11004kt 080v140 1300ndv r33/1100v1900d -sn ovc005/// m12/m14 q1050= 
    esup 010850z vrb02kt 8000 bkn004 m23/m26 q1053= 
    esut 011020z auto 34001kt 5000ndv sg sct019/// m22/m25 q1046 resn= 
     
    
     
  4. ankan

    ankan Medlem

    Tur att det var extremt HÖGT, och inte extremt LÅGT. Hade ju varit jobbigt om trycket varit säg 900hPa, och man bestämde att QNH skulle ha varit 950. Jag menar, trist om kontrollzonerna hamnar helt under marken :) (Okay, då måste trycket var mycket lågt)
     
Loading...

Share This Page