Tankar och funderingar kring pilotutbildning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Lynguistic, 5 April 2008.

  1. Lynguistic

    Lynguistic Ny medlem

    Jag har fyllt 16 och är helt nybörjare gällande flygplan, och skulle behöva lite vägledning!

    Hur startar man sin "pilotkarriär"? dvs, segelflyg och dylikt.
    Hur tidskrävande är det? Med tanke på att jag paralellt med flygningen kommer hålla på med idrott.
    Vad behöver man för behörigheter för diverse utbildningar?
    Behörighet för stridspilot?

    Det är några av funderingarna jag har förtillfället. fler kommer säkerligen klamra sig fast.

    Tacktack, Mauricio!
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Mauricio, välkommen till Flygfyren!

    Baskrav
    Du skall ha fullgjort din värnplikt gärna som lägst gruppchef inom valfri försvarsgren, det senare är dock ej ett krav.

    Fysiska krav
    Max ålder: 23 år det år specialistofficersutbildningen börjar.
    Synskärpa: lägst 1,0 på vardera ögat utan korrektion. Normalt färgseende. Operation mot närsynthet godtas ej.
    Max längd och vikt: ca 190 cm och 88 kg (vissa delmått är avgörande).
    Min längd och vikt: ca 161 cm och 56 kg (vis- sa delmått är avgörande).
    Fullt frisk och mycket god kondition.

    Du kan läsa mer på:
    http://www.flygvapnet.mil.se/article.php?id=4778

    Mvh
    Fredrik
     
  3. Lynguistic

    Lynguistic Ny medlem

    Så jag behöver egentligen ingen särskild ubildning dess för innan? Då menar jag segeflyg eller annat certifikat?



    MVH Mauricio
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Du behöver inte ha några certifikat sedan tidigare för att kvalificera dig som sökande till stridspilotutbildningen. Dock behöver du ha behörighet för högskolestudier.

    Mvh
    Fredrik
     
  5. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    HEj !

    Jag skulle vilja skärpa kravet litet med att säga att för att komma in på en utbildning som pilot inom Flygvapnet, SKA du ha tillräckliga poäng för högskola om du inte vill komma in på "sladden" och därtill få KÄMPA med utbildningens teoretiska delar.
    Din fråga rörde ju inte diekt flygutbildning inom "Vapnet" så som rent allmänt svar på din fråga skulle man väl kunna säga att det finns ingen motsättning att ha idrottsintressen och samtidigt starta en flygutbildning mot ett motor- eller segeleflygcert. Det ger väl egentligen inga meriter för att gå vidare, men i en valsituation så kan man ändå förmoda att den som har ett cert av något slag kan kanske plocka en extra poång i valet mellan två sökande. Det är ju människor som avgör och inte robotar.
    Vill du klara en privat cert så rekommenderar jag att du skolar minst en till två gånger i veckan annars tenderar utbildningen att dra ut på tiden och du får flyga extra timmar "bara för att repetera". Det kostar mer än det smakar !
     
Laddar...

Dela sidan